Gå tillbaka

Bakom kulisserna

Kom bakom kulisserna på HairLust och läs om vår historia

Naturlig hårvård från Skandinavien

HairLust är ett skandinaviskt hårvårdsbrand dedikerat till att förbättra och bibehålla den naturliga skönheten. Vårt fokus ligger på att producera naturliga produkter för inre och yttre hårvård samt tillbehör - allt baserat på skandinaviska värderingar.

Innovativ, hållbar och öppen

I början av 2017 skapades HairLust med innovation, hållbarhet och öppenhet som grundstenen. Baserat på dessa värderingar och med fokus på nära relationer med våra kunder har vi kommit för att stanna. Vi har tagit upp kampen mot de stora multinationella konglomerat och deras traditionella hårvårdsprodukter.

Vårt fokus är inte bara på inre eller yttre hårvård, utan på en effektiv kombination av de två. Inre hårvård är bra. Med en naturlig helhetssyn på hårvård ger kombinationen av våra hårtillskott, hårvårdsprodukter och hårtillbehör de bästa förutsättningarna för friskare hår.

Vi vill vara öppen och jordnära i hela vår verksamhet och värdekedja. Vi är helt öppna med våra råvaror och ingredienser. Vi döljer inte någon hård kemi och vill ge full insikt i maskinrummet.

Du kan lita på oss

Vi är stolta över våra produkter och allt de står för - från naturliga och ekologiska ingredienser till förpackningen som omger dem.

Ingenting är slumpmässigt. Varje dag strävar vi efter att erbjuda den bästa hårvården utan krångel eller krusiduller.

Därför är vår produkter kliniskt testade på oberoende laboratorier för att försäkra högsta kvalitet. Vi certifierar våra produkter som veganska och ekologiska efter strikta standarder. Vi använder återvunnen plast i vårt emballage. Vi håller oss långt borta från skadliga eller oönskade kemikalier. Vi använder inte allergiframkallande parfymer. Vi är certifierade klimatneutrala.

Du kan lita på oss. Med våra produkter får du den bästa hårvård utan kompromisser.

Vår historia

Våra två grundare Sofie Tidemand och Rasmus Serup har själva upplevt hur pass mycket tunt hår och håravfall påverkar ens självkänsla, särskilt för kvinnor kan håravfall ofta vara ett problem som inte talas om på samma sätt som hos män.

Båda var i 20-årsåldern och såg hur stort problem håravfall var för sig själva och för människor i deras omgivning.

Sofie hade det typiska tunna och ömtåliga skandinaviska håret, som sedan tonåren hade lidit av kluvna toppar och torrt, skadat hår. Det hela förvärrades när hon som tonåring fick extensions och hennes hår blev aldrig så friskt som det en gång varit. Håret påverkades även av stressiga perioder med dåligt fokus på bra matvanor, sömn och vardaglig träning. 

Som många män i 20-årsåldern, började Rasmus vänner skämta med varandra om att de tappade hår och hade höga hårlinjer. Många började ha på sig mössa eller keps, trots det inte var kallt. Plötsligt blev det väldigt populärt att bära huvudbonad för att dölja höga tinningar.

Båda kunde relatera till problemet och tabun kring håravfall. Men istället för att ignorera problemet, acceptera den sänkta självkänslan, och dra ner mössan ännu längre ner, bestämde de sig för att agera för att ta saken i egna händer. Håravfall skulle inte längre vara tabu, utan något som faktiskt gick att förebygga och vara acceptabelt att prata om.

Startat av skeptiker - Gjort för skeptiker

Efter flera års arbetserfarenhet inom kosttillskottindustrin såg Sofie och Rasmus nya utvecklingsmöjligheter för inre kroppsvård och ett ökat fokus på inre skönhet. Därför började resan med att noga testa potentialen för ett kosttillskott specifikt utvecklat för håret, vilket visade sig vara stor. Det visade sig att dem var inte ensamma om att behöva ett naturligt kosttillskott för inre hårvård.

HairLust blev verklighet och lanserades för första gången i början av 2017. Härifrån gick det plötsligt fort för Sofie och Rasmus, och idag är det ett helt team bakom HairLust som jobba hårt varje dag för att hjälpa både kvinnor och män att få friskare hår. Vi gör det för att skapa dialog och öppenhet om hårproblemen som vi alla kämpar med. Vi vill inte bara formulera och förtydliga det vanliga håravfallet, mjäll, missfärgningar och andra utmaningar som kan vara känsliga ämnen för vissa - vi vill aktivt göra skillnad med innovativa och hållbara produkter som faktiskt fungerar.

5 år med Hairlust

Låt oss titta på vår utveckling genom åren

2017

Januari 2017

Uppstarten av Hairlust

Sofie och Rasmus startade HairLust med en produkt i portföljen; ett kosttillskott till håret för kvinnor.

Mars 2017

Den första produktionen

Det var med fjärilar i magen som vi slutförde den första produktionen av 2000 burkar med hårtillskott. Det var inte helt utan krångel med en så pass reglerad marknad för kosttillskott! Vi är inte så stolta över det, men efter att alla etiketter hade satts på vid första produktionen upptäckte vi ett fel i designen. Så vi var tvungna att ta bort alla etiketter och sätta på nya på alla burkar. Ja, att vara entreprenör är inte alltid en dans på rosor.

April 2017

Så kom de första beställningarna

Vid den här tiden bestod HairLust bara av Sofie och Rasmus, som hanterade alla uppgifter och funktioner i företaget. Det innebar att de arbetade dygnet runt för att få alla beställningar packade i sitt lilla vardagsrum.

2018

Januari 2018

Vi lanserede vår andra produkt

I detta tidiga skede av företaget gjordes alla kostnadsbesparingar när det var möjligt. I sann entreprenörsanda innebar detta att bära hela leveransen upp till en lägenhet på tredje våningen i Köpenhamn.

Mer än ett år gick innan vi lanserade vår andra produkt. Efter vi lanserat vår Hair Growth & Protection Mask så erbjöd HairLust nu både inre och yttre hårvård.

Juni 2018

Vi lanserar för män

Med stort fokus på produktutveckling blev 2018 året då sortimentet verkligen började att utvecklas.

Vi hade nu cirka 10 produkter.

Juni 2018

HairLust familjen växte

Fram till mitten av 2018 hanterade Sofie och Rasmus hela företaget på egen hand. Det förändrades dock den 1 juni 2018 då de för första gången anställde kollegor. Innan året slutade hade HairLust familjen växt och blivit tio anställda. Vi ser det här som den sanna vändpunkten i vår historia - med fler händer på däck började vår tillväxt verkligen ta fart.

November 2018

Nytt kontor

HairLust-kontoret flyttade till Kompagnistræde 16 i centrala Köpenhamn. Vi hade varit tidigare varit på ett delat kontor, men i och med att teamet växte kom behovet av vårt egna utrymme. Vårt lager flyttades också till Nordjylland, inom norra Danmark, vilket gav oss ramarna för att skala produktionen.

2019

Februari 2019

Vår fotostudie invigdes

Med en stor närvaro på sociala medier och en affärsplan som lutar på vår egen webbshop och plattform blev det allt viktigare att kontinuerligt producera innehåll. Därför byggde vi vår egen fotostudio direkt på kontoret.

Juni 2019

Vårt första officiella event

Vi bjöd in pressen för att berätta HairLust-historien och dela med oss mer om våra unika produkter

Juni 2019

Pressevents i Skandinavien

Vi reste till Stockholm, Oslo, Helsingfors och Köpenhamn för att hålla en rad pressevenemang och sprida ordet om HairLust i hela Skandinavien.

September 2019

HairLust lanseras i tio länder

HairLust-teamet har anledning att fira: vi lanserade vår webbshop på 10 marknader! Vårt team bestående av tio nationaliteter firade detta med stil med ett roligt teambuilding-evenemang.

December 2019

1,000 återförsäljare i Danmark och utomlands

Förutom vår egen webbshop i 10 länder, rekommenderas och säljs nu HairLust av över 1,000 återförsäljare i Danmark och utomlands. Dessa återförsäljare inkluderar professionella frisörsalonger, apotek, skönhetskliniker och hälsoaffärer.

2020

Januari 2020

Firar våra framgångar

Vi vann hela tre skönhetspriser under 2020, vid prestigefyllda danska och internationella prisutdelningar!

Prisbelönt hårvård

Våra produkter välkända av skönhetsindustrins största kritiker. Dessa tre produkter var de stora vinnarna 2020:

Mars 2020

Så kom Covid-19

Vilken turbulent tid att vara entreprenör. Plötsligt jobbade hela teamet hemifrån och kontoret stod tomt. Vår produktionskapacitet försvann nästan över en natt och 2020 präglades tyvärr av många slutsålda produkter.

September 2020

100.000 kunder

Vi har nu nått 100,000 kunder, wow! Vi är otroligt glada över det stöd vi får från våra kunder under vår resa!

2021

Mars 2021

Klimatneutrala

Vi är mycket medvetna om vår påverkan på klimatet och söker ständigt sätt att förbättra hållbarhetsfronten. Vi har därför gått med i flera initiativ och projekt för att minska vårt klimatavtryck.

Även om vi alltid fokuserat på att minimera koldioxidutsläppen i vårt företag har vi beslutat att det är nödvändigt att gå ett extra steg. Vi bestämde oss för att helt kompensera våra koldioxidutsläpp för att bli klimatneutrala. För att göra det donerar vi till ideella organisationer (NGO) som deltar i omfattande klimatinitiativ runt om i världen. Exempel på projekt vi stöder är att ge bränsleeffektiva spisar till människor i Honduras, regnskogsbevarande projekt, trädplantering och ett stort projekt för förnybar energi i Thailand.
Läs mer om våra klimatprojekt här.

Maj 2021

Vår plattform får en stor makeover

Vi lanserade en helt ny visuell identitet online för att återspegla vår utveckling och representera det företag vi är idag.

Juni 2021

Vi vinner två Danish Beauty Awards

HairLust är årets vinnare vid Danish Beauty Awards 2021. Vi är mycket stolta över att vara det enda brand som inte vinner bara ett, utan två priser!
Följande produkter vann: Anti-Frizz & Hydration Pre-Shampoo Hair Balm är årets hårvårdsprodukt och Scalp Massage Brush är årets skönhetstillbehör.

September 2021

Vi flyttar!

I början av september flyttade vi från vårt mysiga kontor på Kompagnistrade till ett vackert nytt kontor med mer utrymme för vårt växande team, produkter och idéer. Nu tittar vi ut på Christianshavns kanaler - en unik utsikt!

Efter vår första månad här kan vi säga: Vi älskar vårt nya kontor med plats för växter, produkter och mycket inspiration!

En början på ett nytt spännande kapitel...

November 2021

Det regnar med priser

2021 går mot sitt slut och vilket år det har varit! Vi har adderat en hel del nya priser till vår samling. Vi vann 3 priser på Costume Beauty Awards, vi vann Best Vegan Hair Care Brand på Global Vegan Awards, vi blev nominerade till EY Entrepreneur Of The Year i Danmark och vi vann det prestigefyllda danska företagspriset Børsen Gazelle för anmärkningsvärd tillväxt. Vi är väldigt stolta över hur långt vi har nått och vi kunde inte ha gjort det utan våra lojala kunder.

Historien fortsätter...